Menu

Orientální snídaně

O orientální kuchyni se dá říci, že patří k těm zdravějším a je kuchyní velmi pestrou. Pro svou originalitu a výbornou chuť tato kuchyně může soupeřit s jakoukoliv mezinárodní kuchyní. A protože zahrnuje jednoduché, přírodní, snadno stravitelné potraviny a má vysokou výživnou hodnotu, je také ideální kuchyní pro dnešní společnost zajímající se čím dál více o zdraví. Orientální kuchyně pochází především ze zemí Blízkého východu (Irák, Jemen, Jordánsko, Libanon, Sýrie), zemí Perského zálivu (Bahrajn, Kuvajt, Saudská Arábie, Omán atd.) a severní Afriky (Egypt, Maroko, Libye atd.), promítá se do ní tedy různorodost kultur a národů. Pro Evropana se v každém případě jedná o nevšední gurmánský zážitek, který chceme prostřednictvím naší snídaně poskytnout i vám.

Co nesmí v orientální kuchyni chybět?

Jídla nejsou tučná, používá se většinou olivový olej, nazývaný také jako tekutý zázrak. Obsahuje totiž velké množství nenasycených mastných kyselin a vitamínu E. U naší orientální snídaně ho najdete v lilkovém salátu i pomazánce, v hummusu, ale také v kombinaci s bylinkami jako potěr na pitu (zatar).

Orientální kuchyně je zdravá také díky hojnému využívání zeleniny a ovoce, které jsou bohaté na široké spektrum vitamínů a vlákninu. Často připravovanou zeleninou je zde lilek, který vám nabízíme v typickém arabském pokrmu Baba Ghanoush, lilkovém salátu, ale také jako součást své speciality, grilované zeleniny. Typické pro tuto kuchyni je pak bohaté využití cizrny i dalších luštěnin, které jsou významným zdrojem bílkovin a ve kterých najdeme také minerální látky jako vápník, fosfor, draslík a zejména vitamíny skupiny B. My právě z cizrny chystáme výtečný a námi velmi oblíbený hummus a falafel. Neměli bychom zapomenout ani na obiloviny, které do orientální kuchyně neodmyslitelně patří. Ty představíme  pomocí receptu, který není zcela běžný, a to kuskusu na sladko a nebo klasického arabského chleba neboli pity.  

Orientální kuchyně má také pověst voňavé kuchyně, a to díky koření, které s oblibou používá. Jsou to především skořice, kardamon, hřebíček a koriandr. K ozdobení pokrmů jsou používána piniová semínka nebo pražené mandle.  

Ze sladkých receptů jsme vybrali ty, které jsou zdravější, a tak kromě zmiňovaného kuskusu budeme podávat také datlové kuličky a ovocné smoothie.

Kdo cestuje, jistě na vlastní kůži zažil pověstné arabské či orientální pohostinství. To se projevuje například letitým zvykem, kdy se čerstvě uvařená káva nebo mátový čaj podá každému hostovi, ať už při obchodním, nebo přátelském setkání. Těmito nápoji vás samozřejmě pohostíme i my.

 

Co budeme při Orientální snídani servírovat?

  • Baba Ghanoush (pomazánka z pečených lilků, česneku, tahini, citronové štávy, oliv a bylinek) a lilkový salát
  • Pečený cizrnový falafel s bylinkami
  • Hummus
  • Domácí pita a zatar (olivový olej s bylinkami)
  • Naše specialita - grilovaná zelenina s pečenou cizrnou a kořením (dip z tahini a česnekovo-bylinkový dip)
  • Datlové kuličky
  • Kuskusový řez s ovocem
  • Smoothie ovocné
  • Arabská káva
  • Mátový čaj a čaj ze směsi bylin
  • Domácí citronáda